8 greseli costisitoare facute de majoritatea utilizatorilor de sisteme hidraulice si cum le puteți evita

Un raport special consultativ al lui Brendan Casey www.hydraulicsupermarket.com

Brendan Casey a scris peste 100 de articole legate de intretinere pentru revista Machinery Lubrication, revista Hydraulics & Pneumatics și revista Fluid Power Journal. El a prezentat lucrări tehnice și ateliere de lucru la conferințe internationale precum LubricationExcellence, National Conference on Fluid Power and Reliability World.
Brendan a petrecut 25 de ani lucrand in reteaua de reparatii hidraulice. Cu alte cuvinte, reconstruirea componentelor hidraulice. In acest timp el a continuat sa vada acelasi model repetat mereu:

1. Componenta hidraulica defecta intra in magazin, impreuna cu proprietarul in cauza care vrea sa stie de ce a esuat dupa doar o scurta perioada de timp in serviciu.

2. Pe baza a ceea ce a vazut, explica fiecarui client cauza esecului si cum aceasta ar fi putut fi prevenita.

3. Clientii cheltuiau mii de dolari pe componentele reparate, dar invatau lectia privind intreținerea echipamentelor hidraulice.

Bazat pe experienta si cunostintele vaste, Brendan ofera sfaturi valoroase. Informatiile continute in acest raport ar putea sa te salveze pe tine sau afacerea pentru care lucrezi, de la a cheltui o multime de bani.

Greseala 1 – Schimbarea uleiului

Exista doar doua conditii care necesita o schimbare a uleiului hidraulic, acestea sunt:
1. Degradarea uleiului de baza
2. Epuizarea pachetului de aditivi.

Deoarece exista atat de multe variabile care determina rata cand se degradeaza uleiul si cand se consuma aditivii, schimbarea uleiul hidraulic pe “ore de serviciu” nefacand referire la starea actuala a uleiului, este ca si cum ati filma pe intuneric.

Avand in vedere pretul ridicat al uleiului, trebuie sa stiti ca nu tot timpul acesta trebuie schimbat. Este ultimul lucru pe care doriti sa il faceti, sa schimbati un ulei care nu are nevoie sa fie schimbat.

Cu cat este mai mare rezervorul, cu atat este mai scumpa aceasta greseala. Pe de alta parte, daca veti continua folosirea uleiului de baza degradat sau a aditivilor epuizati, compromiteti durata de viata a oricarei alta componenta din sistemul hidraulic.

Acesta ar fi ultimul lucru pe care il doriti. De aceea singura modalitate de a sti cand uleiul trebuie schimbat este prin intermediul analizei uleiului.

Si foarte important: contaminarea cu particule sau apa nu impune o schimbare a uleiului. Acesti contaminanti pot fi indepartati din punct de vedere economic, de obicei folosind filtrarea offline și filtrarea bypass.

filtre-offline-bypass-masini-industriale-seria-se-durham

Pentru a evita greseala 1, nu schimbati uleiul hidraulic atunci cand ajunge la limita orelor de serviciu.

1. Pastrati intotdeauna uleiul cat mai curat posibil. Aplicați filtrarea bypass pentru a va asigura ca uleiul este complet curatat. Indepartarea substantelor solide, dar si a lacurilor, a namolurilor si a contaminarii cu apa.
2. Schimbati uleiul numai atunci cand aditivii sunt epuizati sau uleiul de baza nu mai este corespunzator.
3. Singura modalitate de a sti cand se ajunge la acest punct este dupa o analiza regulata a uleiului.

filtre-offline-bypass-masini-industriale-seria-se-ss103-2r

Greseala 2 – Schimbarea filtrelor

O situatie similara se aplica filtrelor hidraulice. Daca le schimbi dupa orele de functionare, fie le schimbi prea devreme, fie prea tarziu. Daca le schimbati prea devreme – inainte ca toata capacitatea de mentinere a murdariei sa fie consumata, irositi bani pe schimbarile inutile ale filtrelor.

Daca le schimbati tarziu – dupa ce filtrul a fost colmatat sau a trecut prin bypass, cresterea contaminarii cu particule in ulei reduce durata de viata a fiecarei componente din sistemul hidraulic – costand mult mai mult pe termen lung.

Solutia este sa va schimbati filtrele chiar inainte ca toata capacitatea lor de mentinere a murdariei sa fie consumata si inainte de deschiderea supapei de bypass. In principal cel tarziu la 80% din capacitatea maxima de mentinere a murdariei. Odata ce un filtru este colmatat, este prea tarziu, deoarece in acel moment filtru nu mai filtreaza deloc.

Acest lucru necesita un mecanism de monitorizare a restrictiei de curgere (scadere de presiune) peste elementul filtrant, care va avertizeaza atunci cand acest punct este atins. Un indicator de colmatare este cea mai obisnuita forma de monitorizare a acestui dispozitiv, monitorizarea continua a scaderii presiunii prin filtru folosind un manometru diferential, este solutia cea mai buna.

De aceea, pentru a evita greseala 2, nu schimbati filtrele hidraulice dupa “ore in serviciu”.

Schimbati filtrele atunci cand toata capacitatea de retinere a murdariei este de ~ 80%, cu siguranta inainte de ajunge la bypass. Monitorizati acest punct verificand (diferential) manometrele in mod regulat.

Greseala 3 – Functionarea la o temperatura prea mare

Nu exista prea mulți proprietari de echipamente sau operatori care sa continue sa lucreze cu un motor supraincalzit. Din pacate, acelasi lucru nu poate fi spus atunci cand sistemul hidraulic devine prea fierbinte. Dar ca si un motor, cel mai rapid mod pentru a distruge componentele hidraulice, garniturile, furtunurile si uleiul in sine este functionarea la temperatura ridicata.

Dar cat de cald este prea cald pentru un sistem hidraulic? Ei bine, in principal depinde de viscozitate – si indicele de vascozitate (rata de variatie a vascozitatii cu temperatura), al uleiul utilizat si tipul de componente hidraulice din sistem.

Pe masura ce temperatura uleiului creste, vascozitatea acestuia scade. Deci un sistem hidraulic functioneaza prea fierbinte atunci cand atinge temperatura la care viscozitatea uleiului scade sub cea necesara pentru o lubrifiere adecvata.

De exemplu, o pompa vana necesita o vascozitate minima mai mare decat a unei pompe cu piston. Acesta este motivul pentru care tipul de componente hidraulice utilizate influenteaza de asemenea temperatura maxima de functionare in siguranta a sistemului.

Daca sistemul dvs. hidraulic are o pompa cu vana, vascozitatea minima pe care ar trebui sa o mentineti este de 25 centistokes (cSt sau mm2 / s).

Pentru uleiurile minerale cu un indice de vascozitate de aproximativ 100, aceasta echivaleaza cu o operare la o temperatura maxima admisibila de 35 ° C, daca utilizati ulei ISO VG22 sau 65 ° C pentru ISO VG68.

In afara de problema lubrifierii – a carei importanta nu poate fi supraestimata – temperaturile de functionare de peste 82 ° C afecteaza majoritatea compusilor de etansare si accelereaza degradarea uleiului. Dar din motivele explicate mai sus, un sistem hidraulic poate functiona prea fierbinte, cu mult sub temperatura lui normala.

Deci, pentru a evita greseala 3, faceti micul exercitiu de la sfarșitul greselii numarul 4, de mai jos.

Si nu lasati niciodata echipamentul hidraulic sa funcționeze la o temperatura mai mare de 82 ° C sau la o temperatura la care vascozitate scade la 10 cSt, indiferent care dintre acestea este cea mai mica.

Greseala 4 – Utilizarea gresita a uleiului

Uleiul este cea mai importanta componentă a oricarui sistem hidraulic.

Nu numai ca uleiul hidraulic este un lubrifiant, este de asemenea si mijlocul prin care este alimentat sistemul hidraulic. Acest rol dublu este cel care face vascozitatea sa fie cea mai importanta proprietate a uleiului – deoarece afecteaza atat performanta masinii cat si durata de viata.

Dezvoltand ceea ce am spus despre greseala 3 – functionand la o temperatura prea mare, viscozitatea uleiului determina temperaturile maxime si minime ale uleiului in care sistemul hidraulic poate functiona in conditii de siguranta. Aceasta este uneori mentionata ca fereastra de functionare a temperaturii (TOW).

Daca folositi ulei cu vascozitate prea mare pentru climatul in care masina trebuie sa functioneze, uleiul nu va curge corespunzator sau nu se va lubrifia corespunzator in timpul pornirii la rece.

filtre-ulei-hidraulic-bypass-debite-mari-si-volume-mari-osca-gas-turbine

Daca folositi un ulei cu o viscozitate prea mica pentru climatul predominant, acesta nu va mentine vascozitatea minima necesara si, prin urmare, o lubrifiere adecvata, in cele mai fierbinti zile ale anului. Dar asta nu este tot. In limitele maxime admise ale vascozitatii cerute pentru o lubrifiere adecvata, exista o banda ingusta de vascozitate in care pierderile de energie sunt reduse la minimum.

Daca vascozitatea de functionare a uleiului este mai mare decat cea ideala, se pierde mai multa energie pentru frictiunea uleiului. Daca vascozitatea de functionare este mai mica decat cea ideala, se pierde mai multa putere mecanica de frecare si scurgere interna.

Prin urmare, utilizarea in mod gresit a vascozitatii uleiului nu numai ca are ca rezultat deteriorarea lubrifierii ci si uzura prematura a componentelor majore – de asemenea, creste consumul de energie (diesel sau electricitate) – doua lucruri pe care nu le-ati dori.

Si in ciuda a ceea ce ai putea crede, nu vei obtine intotdeauna acest lucru bine daca urmezi strict recomandarile producatorului de ulei pentru masini. Nu producatorul de masini este cel care trebuie sa-si faca griji in acest sens – pentru ca nu el este cel care va plati scump daca uleiul este ales gresit.

Singura modalitate de a fi sigur este sa verifici daca temperatura reala a ferestrei de functionare a masinii se afla la temperatura admisa de functionare si ideal – in fereastra optima de funcționare a temperaturii uleiului pe care il utilizati.

Deci, pentru a evita greseala 4 (si 3), trebuie sa definiti temperatura functionarii
ferestrei pentru gradul și indicele de vascozitate al uleiului hidraulic pe care îl utilizati in prezent. Apoi asigurati-va ca aparatul Dvs. functioneaza permanent in interiorul acestuia

Greseala 5 – Pozitionarea gresita a filtrelor

Orice filtru este un filtru bun, nu? Gresit! Exista doua locatii pentru filtre hidraulice care fac mai mult rau decat bine si care pot distruge rapid componentele pentru care au fost instalate sa le protejeze.

Aceste locatii ale filtrului care trebuie evitate sunt:
1. intrarea pompei
2. linia de evacuare a pompei de piston și a carcasei motorului.

Daca obtinerea unei durate maxime de viata a pompei este preocuparea principala, atunci este mult mai important ca uleiul sa circule liber si sa umple complet camerele de pompare in timpul fiecarei aspiratii.

Cercetarile au aratat ca blocarea admisiei poate reduce durata de viata a unei pompe cu 56%. Si este mai rau pentru pompele cu pistoane deoarece aceste modele sunt mai putin capabile sa reziste la fortele induse de vid cauzate de o limita de admisie. Pompele hidraulice NU sunt proiectate pentru a “aspira”.

Un al tip diferit de probleme apar de la filtrele instalate pe liniile de evacuare ale pompelor cu piston si motoarelor – dar rezultatul este acelasi ca si la filtrele de aspiratie – pot reduce durata de viata si provoaca esecuri catastrofale pentru aceste componente scumpe.

Daca inca nu te-ai convins sau esti nervos cand arunci un filtru de masina pe care producatorul a crezut ca a fost intelept sa in instaleze primul rand, intrebati producatorul de pompe si motoare.

Greseala 6 – Componentele hidraulice nu sunt auto-amorsabile si auto-lubrifiante

Nu  porniti un motor fara a avea ulei in bazin.

In realitate, in cazul in care pasii corecti nu sunt urmariti in timpul pornirii initiale, componentele hidraulice pot fi deteriorate grav. In unele cazuri, acestea pot functiona OK pentru un timp, dar raul facut la pornire le face sa aiba o uzura prematura.

Ati fi uimiti de numarul acestor tipuri de esecuri care in mod gresit ajung sa fie plangeri de garantie ale proprietarilor de echipamente hidraulice. Si este frustrant pentru toata lumea in cauza deoarece pot fi prevenite.

Acest tip de greseala este usor de prevenit prin utilizarea unei proceduri de pornire si verificare a listei. Deci, chiar si dupa 25 de ani de lucru cu echipamente hidraulice, nu as incerca niciodata sa programez sau sa reprogramez un sistem hidraulic, fara a avea o foaie de hartie pentru a-mi aminti ce trebuie sa fac si ordinea in care trebuie sa fac asta. Aceasta tehnica simpla elimina orice posibilitate de eroare.

Deci, pentru a evita consecintele greselii 6, nu incercati niciodata sa reporniti o masina hidraulica dupa schimbarea componentelor fara a avea o lista scrisa care va spune exact ce trebuie sa faceti si ordinea in care sa faceti acest lucru. Pentru a fi eficienta, aceasta trebuie sa fie specifica masinii. Lista de verificare inainte de zbor pentru un Boeing 767 nu este utila unui pilot care zboara cu un Airbus A380!

… si, de asemenea, ganditi-va de doua ori ….

Greseala 7 – Sa crezi ca producatorul masinii stie cel mai bine

Aceasta poate fi o greseala fatala. La urma urmei, daca producatorul masinii a stiut intotdeauna cel mai bine, si presupunand ca urmariti manualul masinii ca la carte nu ati face oricare dintre greselile de mai sus, nu-i asa?

Greseala 8 – Sa nu ai o educatie in domeniul hidraulicii

Dupa cum sper ca acest raport a aratat, daca detii, operezi, repari sau intretii un echipament hidraulic, si nu esti “inzestrat” in ceea ce priveste hidraulica, o multime de bani pot scapa printre degetele tale – ale tale sau ale altora.

Material de Brendan Casey

Vrei ca uleiul tau hidraulic sa nu mai contina tot felul de impuritati si sa il schimbi la o perioada mult mai lunga de timp? Solutia sunt filtrele bypass pentru uleiul hidraulic de la Triple R.

Vezi filtrele bypass pentru toate fluidele industriale cum ar fi uleiul hidraulic, ulei de lubrifiere, ulei de motor si turbine pana la filtre pentru motoarele diesel.

By |2017-08-10T09:59:55+00:00august 9th, 2017|Ulei hidraulic|0 Comments

Leave A Comment